ΑΝΤΩΝΗΣ
ΣΡΟΪΤΕΡ: Οι κινητοποιήσεις συνεχίζονται, την ίδια ώρα το
νομοσχέδιο βρίσκεται στην Βουλή. Για το τι αναμένεται από εδώ και τώρα θα
συνομιλήσουμε με τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, τον κ. Δημήτρη
Ρέππα. Καλησπέρα κ. Ρέππα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ
ΡΕΠΠΑΣ: Καλησπέρα σας.
ΑΝΤΩΝΗΣ
ΣΡΟΪΤΕΡ: Τώρα, τι είδους επιστράτευση είναι αυτή, όταν κανείς δεν
την υπολογίζει και οι οδηγοί είναι στον δρόμο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ
ΡΕΠΠΑΣ: Θέλω να σας πω ότι το σημείο διαφωνίας το οποίο φαίνεται
ότι δεν μπορούν να υπερβούν οι φίλοι μεταφορείς, είναι αυτό που αφορά την
διαρθρωτική αλλαγή που πρέπει να γίνει στην αγορά των εμπορευματικών μεταφορών.
Η αγορά αυτή πρέπει να λειτουργεί πλέον με ανοιχτούς και ανταγωνιστικούς όρους.
Πρέπει να ανοίξει δηλαδή το επάγγελμα και αυτό είναι καλό για την οικονομία και
αν θέλετε υπηρετεί πια και το δικαίωμα που έχει κάθε πολίτης, προκειμένου αν το
επιθυμεί να έχει την δυνατότητα να ενταχθεί σε αυτό το επάγγελμα χωρίς
περιορισμούς. Θυμίζω ότι εδώ και περισσότερο από 40 χρόνια, οι άδειες οι οποίες
διακινούνται παραμένουν στο ίδιο επίπεδο, είναι ίδιος ο αριθμός των αδειών,
απλά μεταπωλούνται οι ίδιες άδειες. Αυτό που έχει αξία, όπως έγινε σε άλλες
χώρες της ΕΕ, αυτό πρέπει να γίνει και εδώ, είναι τούτο: με το νομοσχέδιο ν’
ανοίξει η αγορά, να διαμορφώσουμε ένα νέο πεδίο, το οποίο θα συμβάλλει και στην
οικονομική ανάπτυξη και στην μείωση των τιμών μεταφοράς και τελικώς θα
εξασφαλίσει και θέσεις απασχόλησης. Θέλω να σας πω, το παράδειγμα, η εμπειρία
άλλων χωρών της ΕΕ αναπτυγμένων και περιορίζομαι στο παράδειγμα της Σουηδίας,
επιβεβαιώνει ότι όπου πραγματικά ακολουθήθηκε μια ορθή πολιτική δεν εθίγησαν οι
μεταφορείς με τα φορτηγά ΔΧ. Ίσα ίσα οι παράγοντες της αγοράς εμπιστεύονται
τους δημόσιους μεταφορείς για να εκτελέσουν το μεταφορικό έργο, γιατί αυτό τους
εξυπηρετεί και τους ίδιους...
ΑΝΤΩΝΗΣ
ΣΡΟΪΤΕΡ: Κύριε Ρέππα, δεν νομίζω ότι διαφωνεί κανείς μαζί σας,
πέραν των οδηγών σε έναν βαθμό, για την ανάγκη να ανοίξει η αγορά. Αυτό που σας
κατηγορούν είναι ότι αυτή την υπόθεση δεν την έχετε διαχειριστεί σωστά. Τα
φορτηγά είναι στους δρόμους. Υπάρχει μια επιστράτευση σε εξέλιξη, η οποία δεν
υπολογίζεται. Τι θα κάνετε αν αυτή η κατάσταση συνεχιστεί; Γιατί ο κόσμος
ταλαιπωρείται.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ
ΡΕΠΠΑΣ: Ακούστε, ο κόσμος ταλαιπωρείται, αλλά πρέπει να σας πω
ότι η αντίδραση των μεταφορέων, από εμένα τουλάχιστον ήταν αναμενόμενη, για
αυτό θυμίζω, είπαμε από την αρχή ότι δεν θα άρουμε την επίταξη, όπως κάποιοι
ζητούσαν, γιατί δεν πρόκειται να επιτρέψουμε την γελοιοποίηση του ελληνικού
κράτους.
ΑΝΤΩΝΗΣ
ΣΡΟΪΤΕΡ: Αλλά, δεν τηρείται κιόλας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ
ΡΕΠΠΑΣ: Ασφαλώς τηρείται. Υπάρχει ένα πρόβλημα εδώ. Ο
επαγγελματίας μεταφορέας, ο οποίος αυτή την ώρα είναι με το αυτοκίνητο του
σταθμευμένο σε κάποια γωνιά ενός δρόμου, δεν γνωρίζω εγώ αν έχει συγκεκριμένο
συμβόλαιο, το οποίο τον δεσμεύει. Δεν ξέρω αν έχει παραγγελία για να εκτελέσει
συγκεκριμένο μεταφορικό έργο. Αν δεν συμβαίνει ούτε το ένα, ούτε το άλλο,
μπορεί να αφήσει το φορτηγό του σε έναν χώρο, όπου επιτρέπεται η στάθμευση
βεβαίως. Γιατί αλλιώς τίθεται θέμα παρακώλησης συγκοινωνίας.
ΑΝΤΩΝΗΣ
ΣΡΟΪΤΕΡ: Δεν φαντάζομαι στην εθνική κύριε υπουργέ να επιτρέπεται η
στάθμευση;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ
ΡΕΠΠΑΣ: Δεν σημαίνει, ότι όσοι κινητοποιούνται δεν έχουν
υπακούσει στην λειτουργία της επίταξης.
ΑΝΤΩΝΗΣ
ΣΡΟΪΤΕΡ: Μην μου πείτε τώρα ότι αυτοί που σταθμεύουν στην λωρίδα της
εθνικής δεξιά και είναι και αρκετά επικίνδυνο αυτό και το ξέρετε, γιατί και την
οδική ασφάλεια στην δική σας ευθύνη την έχετε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ
ΡΕΠΠΑΣ: Δεν είναι θέμα επίταξης σας λέω, αυτό είναι θέμα
παρακώλησης συγκοινωνίας.
ΑΝΤΩΝΗΣ
ΣΡΟΪΤΕΡ: Ωραία, είπατε, ότι αν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση έχετε
ένα σχέδιο. Ποιο είναι αυτό το σχέδιο;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ
ΡΕΠΠΑΣ: Αν πράγματι επιχειρηθεί να οδηγηθεί η κοινωνία σε
αιχμαλωσία, σε ασφυξία, ασφαλώς θα πάρουμε και άλλες πρωτοβουλίες. Έχουμε
εργαλεία στα χέρια μας, τα οποία θα χρησιμοποιήσουμε. Έχω πει από την πρώτη
στιγμή, η πολιτεία δεν είναι ανοχύρωτη, η κοινωνία δεν είναι απροστάτευτη και
στην πράξη αυτό που θα κάνουμε, είναι να εξασφαλίσουμε με κάθε τρόπο, την
τροφοδοσία της αγοράς σε καύσιμα, προϊόντα και αγαθά. Και τα μέσα που έχουμε
στην διάθεση μας, μεταξύ άλλων μπορεί να είναι να απελευθερώσουμε την
δυνατότητα των φορτηγών ΙΧ, να εκτελούν δημόσιες μεταφορές. Ένα παράδειγμα να
φέρω και πολλά ακόμη. Αλλά, σε κάθε περίπτωση, οι δημόσιοι μεταφορείς επειδή
ασκούν μια κατά παραχώρηση δημόσια υπηρεσία, δηλαδή πήραν μια άδεια από το
κράτος για να εξυπηρετούν τις ανάγκες της κοινωνίας, θα πρέπει να υπακούσουν
σύμφωνα με την επίταξη, γιατί έχει οδηγηθεί σε επίταξη, όχι μόνο το όχημα τους,
αλλά και η προσωπική υπηρεσία τους. Θα πρέπει να υπακούν σε αυτό τον κανόνα και
να εκτελούν τις παραγγελίες που έχουν.
ΑΝΤΩΝΗΣ
ΣΡΟΪΤΕΡ: Για να κλείσουμε κ. Υπουργέ, γιατί θέλω να σας ρωτήσω και
για τα διόδια. Αλλαγές εσείς, πέρα των όσων έχετε συζητήσει στο νομοσχέδιο, από
εδώ και πέρα αποκλείεται αν δεν κάνω λάθος. Έτσι, δεν είναι;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ
ΡΕΠΠΑΣ: Το νομοσχέδιο αυτό είναι ένα καλό νομοσχέδιο. Πιστεύω
ότι πραγματικά δημιουργεί ένα νέο περιβάλλον και εμείς έχουμε πει ότι είμαστε
διατεθειμένοι και θετικοί κατ’ αρχήν να συζητήσουμε ρυθμίσεις φορολογικού
χαρακτήρα, ασφαλιστικού χαρακτήρα και ρυθμίσεις που αφορούν αναπτυξιακά
κίνητρα, για να διευκολύνουμε την ομαλή ένταξη των σημερινών μεταφορέων στη νέα
πραγματικότητα που διαμορφώνεται με το νέο νομοθετικό πλαίσιο.
ΑΝΤΩΝΗΣ
ΣΡΟΪΤΕΡ: Από αυτά που μας έχουνε πει, δεν είναι και πολύ
ικανοποιημένοι. Θέλω κύριε υπουργέ να δείτε ένα θέμα για τα διόδια, το οποίο
είναι και αυτό στην αρμοδιότητα σας και να το συζητήσουμε αμέσως μετά.
(Ακολουθεί
ρεπορτάζ του Alpha για
τα διόδια)
ΑΝΤΩΝΗΣ
ΣΡΟΪΤΕΡ: Κύριε Υπουργέ, «καλησπέρα, δεν πληρώνω σηκώνω την μπάρα
και περνάω» και αν τους ρωτήσετε θα σας πουν ότι εσείς προσωπικά, ως υπουργός
είχατε δεσμευτεί ότι θα αναδιαπραγματευτείτε αυτές τις συμβάσεις για να
μειωθούν οι τιμές και παρόλα αυτά κάτι τέτοιο δεν έγινε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ
ΡΕΠΠΑΣ: Θα μου επιτρέψετε να πω ότι τα διόδια αυτά, ως προς την
πυκνότητα των θέσεων τους και ως προς το ύψος έχουν ψηφιστεί το 2007, από την
προηγούμενη Κυβέρνηση, στο πλαίσιο, των συμβάσεων παραχώρησης που πήραν την
μορφή νόμου. Εμείς τη δική μας περίοδο πήραμε την πρωτοβουλία πρώτον, να
προετοιμάσουμε το έδαφος για την εγκατάσταση ηλεκτρονικών διοδίων, ώστε κάθε
χρήστης των δρόμων αυτών να επιβαρύνεται απολύτως αναλόγως ως προς την διαδρομή
που διανύει και δεύτερον, ξεκινήσαμε ένα πρόγραμμα κατασκευής των παράλληλων
οδικών δικτύων, που εξυπηρετούν τοπικές συνδέσεις, ώστε ένας πολίτης για μια
μετακίνηση εντός της περιοχής του, να μην χρειάζεται να χρησιμοποιήσει τον
αυτοκινητόδρομο και να πληρώσει διόδια. Αυτό ήταν μια υποχρέωση, η οποία
προβλεπότανε στις συμβάσεις παραχώρησης, αλλά η προηγούμενη ηγεσία, δεν είχε ασχοληθεί
καθόλου με αυτή την παράμετρο. Τρίτον, όσον αφορά την επαναδιαπραγμάτευση, πράγματι,
αυτή ήταν η σκέψη, αλλά οι οικονομικές εξελίξεις και το υψηλό επίπεδο των spread, δεν επιτρέπει στις τράπεζες που είναι
οι χρηματοδότες για την κατασκευή αυτών των μεγάλων αυτοκινητόδρομων, να μπουν
εύκολα σε μια διαπραγμάτευση, εκτός και αν καταλήξουμε σε συμφωνία, η οποία θα
είναι πασιφανώς σε βάρος του δημόσιου συμφέροντος.
Και πρέπει να σας πω, ότι αυτοί, οι οποίοι περνούν τους δρόμους σήμερα και δεν πληρώνουν διόδια. Ας γνωρίζουμε ότι το πιο πιθανό είναι η εταιρεία να κρατά τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος τους και να προσφεύγει εναντίων του δημοσίου μετά, από το οποίο θα ζητά την ανάλογη αποζημίωση. Τα διόδια που δεν πληρώνουν οι ιδιώτες θα τα πληρώσει το δημόσιο με την μία ή με την άλλη μορφή κατά την απαίτηση των παραχωρησιούχων και αυτό είναι κάτι που πρέπει να το αντιμετωπίσουμε και να μην το επιτρέψουμε.
Και πρέπει να σας πω, ότι αυτοί, οι οποίοι περνούν τους δρόμους σήμερα και δεν πληρώνουν διόδια. Ας γνωρίζουμε ότι το πιο πιθανό είναι η εταιρεία να κρατά τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος τους και να προσφεύγει εναντίων του δημοσίου μετά, από το οποίο θα ζητά την ανάλογη αποζημίωση. Τα διόδια που δεν πληρώνουν οι ιδιώτες θα τα πληρώσει το δημόσιο με την μία ή με την άλλη μορφή κατά την απαίτηση των παραχωρησιούχων και αυτό είναι κάτι που πρέπει να το αντιμετωπίσουμε και να μην το επιτρέψουμε.
ΑΝΤΩΝΗΣ
ΣΡΟΪΤΕΡ: Άρα στην ουσία λέτε κύριε υπουργέ, ότι αυτοί που δεν
πληρώνουν, στην ουσία επιβαρύνουν όλους μας, διότι, αυτά τα χρήματα θα πρέπει
να τα πληρώσει το δημόσιο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ
ΡΕΠΠΑΣ: Θα κριθεί αυτό κάποια στιγμή, ίσως στα δικαστήρια, γιατί
η σύμβαση που υπογράφηκε στην Βουλή το 2007 είναι συγκεκριμένη. Από εκεί και
πέρα αντιλαμβάνεστε ότι είμαστε μπροστά σε ένα πρόβλημα και χρειάζεται αυξημένη
ευθύνη απ’ όλους να βρούμε την λύση. Τόσα τα προβλήματα, δεν θα βρούμε
ταυτοχρόνως τις καλύτερες λύσεις σε όλα τα προβλήματα.
ΑΝΤΩΝΗΣ
ΣΡΟΪΤΕΡ: Κύριε Υπουργέ, να σας ευχαριστήσω πάρα πολύ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ
ΡΕΠΠΑΣ: Σας ευχαριστώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου